1. juni 2013

fortsettelse av første uke :)


Onsdag startet dagen som vanlig halv åtte med frokost,og denne dagen fikk vi servert brød,eggerøre og bønner. ( vi får ikke det hver dag assa) men det var super godt:) Hun som lager mat til oss,er awesome:) Litt streng,men awesome:):)
Om vinteren så starter dagene kl.åtte fordi morgene er såpass kalde.
Om sommeren så starter de tidligere:)
Anyways,denne dagen skulle vi ut på en bushwalk,se etter tracks og kanskje til å med få et glimt av noen dyr:) Vi startet å gå,og ikke etter lenge så finner Val flere tracks som viste seg å være cheetah-tracks. 3 geparder hadde gått her om natten:):):) Det er rart men man blir sååå i ekstase når man finner spennende tracks:) Vi tuslet så videre til vannhullet,og satt oss ned der,stille som mus. Ja,da kan dere jo gjette hvem som fikk hosteanfall IGJEN?? jada,helt riktig: Moi!
Men gikk heldigvis bra:) Vi var heldig og så en gruppe med Kudu ved vannhullet, kjempe stas:)

På veien tilbake så fant vi tusenbein:) Vi døpte han Robert aka Rob/Robbie,og tok han med til campen,og ga han melon:) Nusselige Rob:)


Rett før vi kom tilbake til campen,så fikk øye på maaange voulchers som fløy over et bestemt sted,og når det er så mange så indikerer det at det er et dyr som ligger død et sted.
Så vi gikk tilbake til campen,spiste lunsj,og hoppet i bilen for å finne dette døde dyret. Etter litt off road kjøring,så så vi plutselig maaaaange voulchers,sikkert 15-20 stk. Helt sinnsykt å se,og så så vi en død gnu ligge der. Vi jaget fulgene vekk,og sjekke ut for å se om den var blitt drept eller hadde dødd naturlig. Vi så kjapt bitemerker fra gepard. Så da bestemte vi oss at vi skulle ha folk der på watch tilfelle de kom tilbake for å spise resten.
To ble igjen for å holde utkikk,og skremme vekk voulcherene. Vi andre dro tilbake til campen. Så spiste vi litt,så spurte val om hvem som hadde lyst til å sove i bilen ca 20 meter fra den døde gnuen tilfelle enten gepard eller hyene som for å spise. Jeg meldte meg jeg vettu:) Så da kan jeg si at jeg har tilbrakt en natt i en åen bil midt i bushen i Afrika:) hehe.. Desverre så var det ingen dyr som kom for å spise i løpet av natten. Om det var pga bilen,det vet vi ikke. Men jeg var nokså våken,og hørte tyggelyder fra en busk bak bilen. så tydeligvis så hadde gjort en nytt kill,og valgte å spise det bak busken i stedet:/ Dumme geparder:p hehe..
Våknet nokså tidlig,vondt overalt etter å ha sovet sammenkrøpet i forsetet,så dro vi litt skuffet tilbake til campen. Men en bra opplevelse allikevel:)

Min morgenaktivitet for denne dagen var å fikse Sirgas fence.
Sirga er en 13 mnd gammel løvonne som Mikkel og Val reddet fra å bli dept fra hennes egen mor. Desverre så ble søsknene hennes drept, men de klarte heldigvis å redde Sirga i grevens tid:) Hun er utrolige vakker,og det er utrolig å se når hun hopper på Val for å gi han en stor klem når han kommer.Du kan se at hun blir så glad når hun ser han:) Vi får ikke lov til å gå inn til henne eller kose med hene. Det er kun Val som gjør det. De ønsker ikke å forvirre henne med nye folk hele tiden,og ønsker ikke at hun skal bli vant med mennesker bortsett fra Val og Mikkel,og eneste grunnen er at Sirga ser de to som foreldre. Men Val pleier å ta med 1-3 frivillige på tur med Sirga 1-2 ganger i uken. Så jeg skal legge ut masse bilder etter jeg har vært med på tur:)
Det var slitsomt å fikse gjerdet,men vi var effektive,og det var en digg følelse når vi var ferdige:)

Torsdag etter middag,og egentlig hele fredagen,så meldte jeg med for å observere villhundene fordi en av tispene var gravid:) og Val ønsket at vi skulle følge med på deres bevegelser,og når hun gikk ned i "hulen" sin. De graver nemlig en liten hule,som tidpen går ned i når hun skal føde. Her blir hun værende ihvertfall i to-tre uker med valpene. Etter 3-4 uker så kan man se valpene komme opp for en kort stund før de går ned igjen:)
Som sagt jeg elsker villhunder,då jeg meldte meg på denne aktiviten både torsdag ettermiddag,fredage,og lørdag formiddag:)
Tispen fødte på torsdag,og det var så gøy å se de andre hundene "juble" og være så glad:) vi fikk på en klar bekreftelse på at hun hadde født,og det var så stas:)

Lørdag formiddag satt jeg her alene,og jeg kunne høre valpene lage sånn squeeking-lyder av og til, og det er veldig stas:)
Ikveld er det lørdag,og det er en såkalt "partyday" på camprn hvor vi har braii,og drikker bittelitt mer enn vanlig,og har det bare hyggelig :) jeg gleder meg:)
Snakkes:):)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar